کشمیر، فلسطینی دیگر

حاشا و کلا که چنین باشد.مسلمان واقعی کسی است که در قول و فعل پیرو شریعت اسلام و رهرو راه رسول خدا و اهل بیت باشد.یکی از سخنان مغفول واقع شده پیغمبر گرامی اسلام این فرموده گرانقدر است:

من سمــع رجل ینادی یاللمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم

مسلمان نیست کسی که صدای تظلم خواهی فردی خطاب به مسلمانان را بشنود و او را جواب ندهد.

بله ، پیروی واقعی از رسول خدا در عمل به دستورات ایشان و پایبند بودن به ارزشهای متعالی الهی-انسانی دین مبین اسلام است و جشن واقعی هم در واقع عمل به همین تکالیف است.

و به جاست مسئولین امر هم به فکر گسترش نگرش حقیقی اسلام ناب محمدی باشند و خود وسایرین را با امور بی ارزش سرگرم نسازند .امام امت خمینی کبیر در این رابطه میفرمایند:

پیامبر اسلام نیازی به مساجد اشرافی و مناره های تزئیناتی ندارد پیامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پیروان خود بوده است که متاسفانه با سیاستهای غلط حاکمان دست نشانده ، به خاک مذلت نشسته اند.

وچه قدر دقیق و درست گفت حضرت روح الله که "به خاک مذلت نشسته اند."

پیکر جهان اسلام زخمی است.به هرجا که نظر میفکنی خون و کشتار و جنایت را میبینی والبته ردپای استعمار و استکبار به سرکردگی امریکا و اذناب جهانخوارش هم بر تمامی این زخمها و خونها هویداست.استکباری که مستقیما و یا توسط ایادی وابسته خود کمر به هدم اسلام ناب محمدی بسته است و در هر گوشه جهان به یک تردستی و خیمه شب بازی مشغول است.یک جا مانند سرزمین حجاز یعنی مهبط وحی به زدودن مفاهیم اصیل اسلامی و کاشتن تخم نفرت و کینه بین مسلمانان توسط عمالش مشغول است و در برخی نقاط مستقیما دست به کشتار ونسل کشی و جنایات بی رحمانه که روی مغول را سفید کرده است میزنند.

وقتی فلسطین را میبینی،لبنان را ، بوسنی را ، چچن را ،مسلمانان مظلوم میانمار را و ....و عراق و افغانستان و پاکستان را و کشمیر را ، پی به عمق دستورات مکتب نورانی اسلام مبنی بر وحدت و برادری میبری و عواقب شوم ناشی از تشتت و گسیختگی را به عیان میبینی.

سعی ما در این مقاله اینست که در حد توان خویش پرده از مظلومیت مردم مسلمان کشمیر برداریم و در راه رسیدن به وحدت امت رسول الله قدمی هرچند کوچک برداریم.

ابتدا برای توجه به اهمیت مساله کشمیر،دو جمله از حضرت امام و مقام معظم رهبری را در این رابطه یادآور میشویم:

امام خمینی میفرمایند:

اگر توحید کلمه باشد چطور می توانند اینها، این یک مشت یهود دزد چطور می توانند فلسطین شما را از دست شما بگیرند و مسلمین را از فلسطین بیرون کنند و نتوانید هیچ کاری بکنید؟ اگر توحید کلمه کنید چطور هندوی بدبخت می تواند کشمیر عزیز را از ما بگیرد و از مسلمین بگیرد و هیچ کاری از آنها بر نیاید؟ اینها مطالبی است که جزو واضحات است منتهی تذکر لازم است

صحیفه نور، ج 1،ص120و121

ومقام معظم رهبری میفرمایند:

امروز قضیه کشمیر یک فاجعه است یک مصیبت است.

و اما معرفی اجمالی کشمیر:

کشمیر در قلب آسیا ، شمال شبه قارة هند قرار دارد و از شمال و شرق با چین و از شمال غربی با افغانستان و از غرب با پاکستان و از جنوب با هند دارای مرز مشترک است و یک باریکه به نام واخان آن را از جمهوری تاجیکستان و ازبکستان جدا می سازد.
کشمیر از سه منطقه تشکیل شده است که منطقه شمالی شرقی در اختیار چین ، شمال غربی در اختیار پاکستان و مناطق دیگر نیز در اختیار هند قرار دارد.کشمیر سرچشمه بسیاری از مهمترین رودخانه های شبه قاره هند است.

 

کشمیر به دلیل ارتباط و شباهت عمیق فرهنگی با ایران به ایران کوچک(ایران صغیر) و به دلیل زیبایی خداداد بسیار به بهشت گمشده شهرت دارد.در منابع انگلیسی از واژه paradise on earth استفاده شده است بهشتی که بر اثر جنایات و کشتار دولت هند به بهشت زخم خورده معروف شده است.به عکسهایی از زیبایی منطقه کشمیر توجه کنید:

در زبان و ادبیات فارسی هم از زیبایی های کشمیر زیاد سخن به میان رفته است که به ذکر دو نمونه بسنده میکنیم.عرفی شیرازی چنین میسراید:

کشمیر بهشتی است فریبنده که شبلی   آید چو در او, صومعه بروی سقر آید
طاووس مثالی که نیفشانده پر و بال        هر لمحه به‌رنگ دگر اندر نظر آید
زیبنده عروسی که نیفزوده جمالش         هر دم به‌نظر خوش‌تر و شاداب‌تر آید
هر لحظه که شاداب و ترش بینم, گویم     بگشای بغل بو که در آغوش درآید
یاد از روش خود کنم و بزم خداوند           هرگه که صبا از چمنش جلوه‌گر آید
چون بوی گل آید کنم از انجمنش یاد         تا نکهت گل مایه صد درد سر آید.....

وکلیم کاشانی میسراید:

چرا آشفته ای ای چرخ دلگیر              تماشا کن که کشمیر است و کشمیر

پر از گل،دشت و کوه و راغ بینی         هزاران باغ را یک باغ بینی

اسلام در کشمیر:

در اوایل قرن هشت هجری کاروان عارف بزرگ میر سید علی همدانی با جمعی از سادات و عرفا راهی کشمیر شد و به ترویج دین اسلام در آن سامان پرداختند.گفتنیست اجداد حضرت امام خمینی نیز در همین کاروان پای به سرزمین کشمیر نهادند که تا چند نسل قبل از حضرت امام در این سرزمین میزیستند و به ترویج و تحکیم دین رسول الله در کشمیر میپرداختند و بعضا در جهاد در این مسیر مقدس به شهادت رسیدند.ازجمله مرسیدحامد حسین موسوی و دینعلیشاه جد پنجم و چهارم امام که مزارشان زیارتگاه مردم مسلمان کشمیر هست.

مسجد شاه همدان در کشمیر

مسجدی در برف در زمستانهای سرد کشمیر

برگزاری نماز جماعت در خیابانهای کشمیر

گفتنیست دولت هند چندین سال است که برگزاری مراسم عاشورا در کشمیر را با مشکلات جدی مواجه ساخته اما همچنان این مراسم توسط مردم کشمیر گاها همراه با حمل تصاویری از حضرت امام و مقام معظم رهبری وسیدحسن نصرالله برگزار میگردد.

واما چگونگی شروع اختلافات و نارضایتی مردم مسلمان کشمیر را در مطلب زیر از سایت سیاست روز به قلم آقای محمد مظفر حسین جعفری- رایزن مطبوعاتی سفارت جمهوری اسلامی پاکستان در تهران میخوانیم:

" لازم است از تاریخچه اشغال کشمیر توسط هند که به تقسیم شبه قاره, پس از یک قرن حاکمیت انگلیس در سال ۱۹۴۷ بر می‌گردد مطلع گردیم. بر اساس قانون استقلال هند و طرح تقسیم مورخ ۳ ژوئن ۱۹۴۷ که در تاریخ ۱۸ جولای همان سال توسط پارلمان انگلیس به تصویب رسید هند تحت استعمار بریتانیا می‌بایست به دو کشور مستقل تقسیم گردد. مناطقی که از اکثریت هندو‌ها برخوردار بودند هند و‌ایالتهای غربی و شرق بنگال که از اکثریت مسلمانان برخوردار بودند جزو کشور پاکستان قلمداد می‌شدند. بر اساس معیار‌های‌این تقسیم,‌ایالتهای شاهزاده نشین می‌بایست با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیائی و جمعیتی یا به پاکستان و یا به هند ملحق گردند. کشمیر با داشتن 
۸۷ درصد جمعیت مسلمان گرایش طبیعی به الحاق به پاکستان داشت اما اهداف حاکم وقت کشمیر, مهاراجا‌هاری سینگ و کنگره ملی هند راه را برای نابود کردن‌ آینده میلیونها نفر از مردم کشمیر هموار ساخت. هند با پیاده کردن ارتش خود در کشمیر در ۲۷ اکتبر ۱۹۴۷ و با نادیده گرفتن روح طرح تقسیم و بر خلاف خواستهای کشمیریها ‌این ‌ایالت را اشغال نمود. 
مردم کشمیر از همان روز اول اشغال غیر قانونی هند را نپذیرفتند و از آن موقع مشغول مبارزه آزادی خواهانه خود می‌باشند. آنان نبرد مسلحانه‌ای را که از حمایت خیزش عمومی‌برخوردار بود آغاز کردند. در اول ژانویه ۱۹۴۸ هند به شورای امنیت سازمان ملل متحد رجوع کرد و‌این شورا در قطعنامه‌های خود که مورد پذیرش پاکستان و هند نیز بوده آتش بس, تعیین خط آتش بس, غیر نظامی‌کردن‌ایالت کشمیر را تصویب کرد و خواهان برگزاری یک همه پرسی آزاد و بی طرف از سوی سازمان ملل شد. تعیین خط آتش بس به تقسیم کشمیر در دوبخش جامو و کشمیر آزاد و کشمیر تحت اشغال هند منجر شد. مرحله اول قطعنامه‌های سازمان ملل که همانا آتش بس بوده است مورد اجرا قرار گرفت در حالی که غیر نظامی‌کردن‌این سرزمین و برگزاری همه پرسی تحت نظارت سازمان ملل تا به امروز اجرا نشده 
است. 
هند که خود‌این موضوع را به سازمان ملل ارجاع داده بود بعدا از وعده‌هائی که در مقابل جامعه بین المللی در خصوص حل و فصل مناقشه و دادن حق تعیین سرنوشت خویش به مردم کشمیر داده بود سرباز زد. 
مردم‌ کشمیر, پس از مشاهده ناکامی‌تمامی‌راههای حل و فصل مناقشه کشمیر در سال ۱۹۸۹به منظور کسب حق تعیین سرنوشت خود خیزشی را آغاز کردند. این قیام هر روز قوت گرفت تا هند را وادار کند با پاکستان پشت میز مذاکره بنشیند. ولی با وجودیکه پاکستان انعطاف قابل ملاحظه‌ای را در مذاکرات صلح از خود نشان داد رویکرد سرسختانه هند همچنان به عنوان مانع بزرگی در راه حل و فصل مناقشه کشمیر باقی ماند. 
علی رغم تداوم مذاکرات صلح میان هند و پاکستان و آغاز اقدامات اعتماد ساز بین دو کشور در امتداد خط کنترل وضعیت در سرزمین اشغالی کماکان تغییری نکرده است بخاطر‌اینکه نیر وهای هندی با کشتار مردم بی گناه, دستگیری جوانان, بی حرمتی به زنان و آتش زدن منازل مسکونی به شدیدترین وجه به نقض حقوق بشر پرداخته اند.

/ 0 نظر / 117 بازدید