بانک مقالات جهان اسلام

کشورهای اسلامی

نویسنده : محمد مصلحی ; ساعت ۱٠:٥٠ ‎ق.ظ روز شنبه ٥ امرداد ۱۳۸٧

حزب کنگره ی ملی افغانستان

سایت پیام آفتاب               ١۴/٠٩/٨۶

حزب کنگره ی ملی افغانستان، بعد ار انفاذ قانون احزاب سیاسی به رهبری آقای عبدالطیف پدرام ، ثبت شده است.


آقای پدرام در تاریخ 7/6/1381 در گفتکو با بی بی سی، اعلام کرد که جمعی از روشنفکران افغانستان در مرکز بروکسل گرد هم آمده و تشکلی را بنام « کنگره ملی» تأسیس کردند. وی افزود که این تشکل کاملاً مستقل بوده، نه در راستای گروه دیگر است و نه از گروه دیگری انشعاب نموده، بلکه برای اولین بار اعلام موجودیت نموده است. خط فکری و سیاسی احزاب بستگی به طرز تفکر رهبران و مؤسسان آنها دارد و بنا بر این، ماهیت اهداف و برنامه ی های حزب کنگره ی ملی با طرز تفکر و شخصیت آقای پدرام و همفکران او گره خورده است و شناسایی درست و واقعبینانه ی نامبرده نه تنها مستلزم شناخت وضعیت کنونی بلکه مهمتر از آن، مستلزم شناخت گذشته ی او نیز می باشد. در زندگینامه ی آقای پدرام که به مسؤولیت معاون شورای رهبری حزب کنگره ی ملی نوشته شده است او را بسیار مختصر طوری معرفی کرده که گرایش فکری و سیاسی گذشته اش شفاف نیست. این کار را البته، رهبران سایر احزاب تازه تأسیس بخصوص آنانی که به جریان های روشنفکری چپ و کمونیستی پیوند دارند نیز نموده اند و اختصاصی به آقای پدرام ندارد. آقای پدرام ، فرزند اسلام الدین، در سال 1342 در خانواده ی معروف به "مخدوم ها " در دهکده ی "مایمی" ، مربوط ولسوالی [= فرمانداری] "درواز" در ولایت بدخشان به دنیا آمده و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در "لیسه فطرت" همان ولسوالی به پایان رسانده و سر انجام از دانشکده ی ادبیات دانشگاه کابل فارغ شده است. وی بعداً فلسفه و منطق جدید را در انجمن حکمت و فلسفه در ایران آموخته و از اساتیدی چون دکتر عبدالکریم سروش و دکتر ضیا موحد، در آن کشور بهره برده است. آقای پدرام در دوران حاکمیت رژیم کمونیستی در افغانستان، عضو انجمن نویسندگان آن رژیم بوده و مخالفانش او را متهم به وابستگی به جناح "پرچم" از "حزب دموکراتیک خلق" می کنند. نشریه ی "پیام زن" ، ارگان نشراتی"جمعیت انقلابی زنان افغانستان" مشهور به « راوا » که مربوط به گروه مائوئیستی "سازمان رهایی" شناخته می شود، از آقای پدرام به نام « شکنجه گر خادی ـ جهادی » یاد می کند. دلیل این نام گذاری آن است که وی در سالهای اخیر جهاد مانند بعضی دیگر از روشنفکران مربوط به گروه های چپی، به شورای نظار جمعیت اسلامی به رهبری احمد شاه مسعود، پیوست و مسؤولیت کمیته ی فرهنگی شورای نظار را به عهده گرفت. پدرام ، در دوران سلطه ی طالبان از سوی دولت برهان الدین ربانی، به عنوان آتشه ی فرهنگی سفارت افغانستان در تاجیکستان کار می کرد و از آنجا به فرانسه رفت و در دانشگاه "سوربون" در رشته ی اسلام شناسی ثبت نام کرده و پیش دکترا گرفت. از نوشته ها و گفته های او چنین بر می آید که از لحاظ فکری تحت تأثیر اندیشه های چپ بوده و در عین حال از افکار دکتر علی شریعتی و دکتر عبدالکریم سروش تأثیر پذیرفته، لیبرال منش و سکولار است که با اسلام رادیکال و سیاسی و به تعبیر غربی ها، بنیاد گرایی اسلامی، مخالف می باشد. حشر و نشر و نزدیکی آقای لطیف پدرام با گروه ها و عناصر چپ و لیبرال، بر داشت پیش گفته را تقویت می کند که یکی از این موارد، اتحاد سیاسی کنگره ی ملی با "شورای رستاخیز ملی افغانستان" به شمار می رود ؛ شورایی که متشکل از روشنفکران دارای سابقه ی کمونیستی و سکولار است. کنگره ی ملی و شورای رستاخیز ملی، با انتشار اعلامیه ای در اول فبروری سال 2004 میلادی در شهر "امرسفورت" هالند اتحاد سیاسی شان را اعلام کردند. گرایش های فکری و سیاسی کنونی لطیف پدرام در مرامنامه و اساسنامه ی حزب کنگره ملی انعکاس یافته است. حزب کنگره ملی افغانستان، در اساسنامه ی آن چنین تعریف شده است : « تعریف : حزب کنگره ی ملی افغانستان حزب فراگیرملی بوده بر بنیاد مشارکت داوطلبانه و آگاهانه شخصیت های مستقل، مسلمان، ملی و طرفدار صلح و دموکراسی تشکیل گردیده است. حزب کنگره ی ملی افغانستان دارای استقلال نظر و رأی و شخصیت کامل حقوقی می باشد، این حزب برای تطبیق اصول مرامی خویش مبارزه می کند .» اهداف کلی حزب کنگره ی ملی افغانستان در فصل دوم اساسنامه ی آن به این شرح ذکر شده است : « ماده 1- دفاع از استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان. ماده 2- کوشش درجهت تقویت نهاد های که بتوانند پیشرفت اقتصادی و اجتماعی، سیاسی و فرهنگی سر زمین ما را در پرتو ارزش های والای دین مقدس اسلام، ارزش های ملی، اصول مسلم دموکراسی، حقوق بشر و قانون اساسی کشور تضمین کنند. ماده 3- تأمین رفاه ملی و احیا و رشد ارزش های دینی، ملی، تاریخی و فرهنگی مردم افغانستان . ماده 4- استفاده از دستاوردهای علمی و فرهنگی جامعه ی بشری به منظور پشرفت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی افغانستان باتوجه به ویژگی ها و شرایط خاص جامعه افغانستان. ماده 5 - رعایت حقوق بشر چی [؟] قراردادی، مبارزه جهت ایجاد زمینه های قانونمند آزادی بیان و اندیشه، اصل مدارا و تحمل دگر اندیشی و رشد جامعه ی مدنی. ماده 6- ایجا د زمینه مشارکت ملی، مشارکت میان لایه های مختلف اجتماعی برای بازسازی کشور، اصلاحات، پیشرفت، رفع جهل، بیسوادی و عقب ماندگی، کوشش برای بوجود آوردن زمینه های واقعی تفاهم، همگرایی و وحدت ملی. ماده 7- مبارزه درجهت ریشه کن کردن فساد اجتماعی ، اخلاقی، اداری و دفع اندیشه های برتری طلبانه قومی، تعصبات قومی، قوم گرایی و قبیله گرایی به هر اسم و رسمی که باشد. ماده 8- غیرسیاسی ساختن ارگان نظامی، ارگان های حراست مثل قضا، سارنوالی [= داد ستانی] ، پلیس. ماده 9- ایجاد سیستم اقتصادی وخدمات عمومی که بتوانند رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مطلوب و متوازن را در سراسر کشور ما تسریع کند و بهبود ببخشد . ماده 10- حفظ استقلال و بی طرفی فعال ومثبت در مسائل بین المللی . »




واژه کلیدی :افغانستان و واژه کلیدی :احزاب